Stworzenie mapy hałasu jest dobrym sposobem, aby uzyskać poczucie, jak wiele hałasu można tolerować, zwłaszcza w dzielnicach mieszkalnych. Mapa może być również wykorzystana do ustalenia, jakiego rodzaju hałasu należy się spodziewać ze strony szkół, lotnisk i innych miejsc.
Lotniska
Niezależnie od tego, czy mieszkasz w pobliżu lotniska, czy po prostu martwisz się poziomem hałasu wokół lotniska, istnieje wiele opcji rozwiązania problemu hałasu u źródła. Możesz na przykład zaizolować swój dom, zainstalować materiał pochłaniający hałas lub zmienić swój model lotu.
Kilka agencji federalnych wydało wytyczne dotyczące poziomów dźwięku w środowisku. Na przykład FAA mierzy hałas w całej społeczności w ciągu 24 godzin i penalizuje hałas w nocy lub wczesnym rankiem.
W Stanach Zjednoczonych limit hałasu na lotnisku wynosi 65 decybeli (dB) w ciągu 24 godzin. Jest to uważane za znaczny poziom hałasu. Może on wpływać na sen, zdrowie psychiczne i samopoczucie.
Na obszarach, gdzie wpływ hałasu jest większy niż 65 dB, uznaje się go za niezgodny z przeznaczeniem mieszkalnym. Przy wyznaczaniu tej granicy wykorzystuje się kilka czynników: prognozy aktywności lotniczej, założenia dotyczące wykorzystania pasów startowych oraz założenia dotyczące długości etapu odlotu.
Porty lotnicze muszą opracować kontury Ldn, aby określić zakres oddziaływania hałasu wokół lotniska. Kontury Ldn są zwykle obliczane przy użyciu opisów matematycznych. Zapewniają one najdokładniejszą definicję rocznego średniego poziomu dźwięku w dzień i w nocy.
Ponadto, bardziej rygorystyczne normy hałasu mogą wymagać planowania zagospodarowania przestrzennego. Proces ten obejmuje nabywanie gruntów w celu zmniejszenia poziomu hałasu. Typowe sposoby użytkowania gruntów to: mieszkalne, handlowe, przemysłowe i produkcyjne.
Oprócz tych wytycznych, lotniska posiadają Rozporządzenie o zgodności z hałasem lotniskowym. Rozporządzenie zawiera zasady i przepisy, które muszą być przestrzegane przez lotniska i operujące na nich samoloty. Naruszenie rozporządzenia skutkuje otrzymaniem listu ostrzegawczego i ewentualnymi karami pieniężnymi, w zależności od przewinienia.
W celu rozwiązania problemu hałasu u źródła, należy zastosować innowacyjne metody. Metody te muszą uwzględniać cechy samolotu i cechy społeczności.
Helikoptery
To, czy na twój dom wpływa hałas z helikopterów, jest ważną kwestią. Jest to sprawa, którą zajmuje się FAA, Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), Unia Europejska (UE) i Transport Canada. Wszystkie wymienione instytucje wydały różne standardy certyfikacji hałasu dla śmigłowców. W Stanach Zjednoczonych normy te znajdują się w części 36 Federalnych Przepisów Lotniczych (FAR) oraz w Europejskim Dzienniku Przepisów Lotniczych (JAR).
W Stanach Zjednoczonych FAA powierzyła swojemu Komitetowi Doradczemu ds. Regulacji Lotniczych (ARAC) zadanie dokonania przeglądu kwestii związanych z certyfikacją hałasu. Grupa dokonała przeglądu załącznika 16 ICAO i części 36 14 CFR. Dokonała również przeglądu JAR 36, który jest nowym zestawem norm hałasu dla śmigłowców. Ponadto dokonała przeglądu proponowanych zmian zarówno w ICAO jak i 14 CFR część 36.
Proponowane przez FAA zmiany obejmowały dodanie nowej definicji „normalnych obrotów roboczych” w SS 36.1 oraz zmianę specyfikacji technicznych w dodatkach H i J. Zmiany nie zmieniają w sposób istotny zalecanych limitów hałasu. Jednakże zapewniają one prawie jednolite normy certyfikacji hałasu dla śmigłowców.
Ponadto FAA zmieni specyfikacje techniczne w części 36 w celu ujednolicenia warunków prób w locie. Obejmie to zmiany profilu podejścia, miary oceny hałasu oraz dokumentacji. Przepis ujednolici również procedury prób w locie.
Reguła wymaga również, aby miara oceny hałasu była stosowana przy określaniu profilu lotu. Jest ona taka sama dla podejścia i startu, ale jest odrębna dla przelotów. Dane z badań muszą dać trzy średnie wartości EPNL w granicach 90-procentowego przedziału ufności. Średnia wartość EPNL jest średnią arytmetyczną skorygowanych pomiarów hałasu dla wszystkich ważnych przebiegów testowych.
Budynki wysokie
Pomimo potencjalnych korzyści płynących z wysokich budynków, stanowią one również poważne zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa publicznego. Należą do nich zagrożenia dla bezpieczeństwa pożarowego i praw powietrza, a także ryzyko wypadków, pożarów domowych i chorób.
Jakość środowiska jest również istotnym problemem. Jakość przestrzeni otwartych odgrywa znaczącą rolę w życiu mieszkańców budynków wysokich. Projekt budynków wysokościowych odgrywa znaczącą rolę w określeniu jakości przestrzeni otwartych.
Otwarte przestrzenie zapewniają wentylację i oświetlenie dzienne. Wielkość okien i kształt bryły budynku wpływają na jakość wentylacji i oświetlenia dziennego. Jest to funkcja typu budynku, wysokości jego elewacji, powierzchni użytkowej przestrzeni oraz wewnętrznego współczynnika odbicia materiałów użytych w jego konstrukcji.
Na jakość warunków mikroklimatycznych w przestrzeniach zewnętrznych zabudowy wysokościowej może wpływać brak twardego ukształtowania terenu. Może to skutkować złą wentylacją i jakością powietrza.
Hałas jest powszechnym problemem związanym z jakością środowiska. Budynki wysokie odbijają hałas pochodzący z ruchu kołowego. W celu zmniejszenia hałasu można zmienić fasady budynków.
Hałas jest mierzony za pomocą badań ankietowych. Dokonuje się tego podczas sporządzania map hałasu. Ponadto przeprowadza się serię pomiarów terenowych w trzech osiedlach. Uzyskane w ten sposób poziomy hałasu porównywane są z poziomami hałasu na terenach otaczających.
W porównaniu do budynków niskich, budynki wysokie skuteczniej tworzą barierę dla południowo-wschodniego wiatru. Dodatkowo tworzą efekt kanionu. Dzięki temu lepiej wpisują się w aglomerację.
Względna intruzywność hałasu zależy od częstotliwości, amplitudy, treści, czasu trwania i pory dnia. Na przykład, względna intruzywność hałasu drogowego w wieżowcu jest związana z odległością od miejskiej drogi ekspresowej.
Dzielnice mieszkaniowe
Posiadanie hałaśliwego sąsiada nie musi być przeszkodą. Przy odrobinie planowania i współpracy między mieszkańcami i ich urzędnikami można sprawić, że okolica stanie się cichszym miejscem do życia. Oczywiście, jeśli zdecydujesz się uczynić swoją okolicę bardziej przyjaznym miejscem do życia, będziesz chciał się upewnić, że dokonujesz właściwego wyboru. Jest to szczególnie prawdziwe, jeśli jesteś w sąsiedztwie ze znaczną liczbą starszych obywateli. Jednym z najczęstszych skarg mieszkańców seniorów jest hałas od sąsiada. Na szczęście wiele miast ma rozporządzenie dotyczące hałasu uchwalone w celu ochrony dobra seniorów. Najlepsze jest to, że jest to darmowe i drobny druk nie jest trudny do odczytania.
Dobrym miejscem do rozpoczęcia jest rozporządzenie o zagospodarowaniu przestrzennym w Twoim sąsiedztwie. Normalnie dopuszczalne” poziomy hałasu są mierzone w decybelach. W rzeczywistości większość miast ma rozporządzenie dotyczące hałasu, które pozwala na budowę budynków mieszkalnych, które są oddalone od siebie o co najmniej 50 stóp. Jeśli Twoja okolica przypomina raczej kondominium lub duplex, czeka Cię nie lada gratka. Podczas gdy jesteś na to, będziesz chciał skorzystać z wszystkich udogodnień. Największą wadą jest nieunikniony hałas od sąsiadów i dzieci. W wielu przypadkach, będziesz chciał trzymać swoje dzieci wewnątrz, lub przynajmniej z dala od słońca. Jest to szczególnie prawdziwe w wyżej wymienionych, pełnych słońca miesiącach lata.
Najlepszym sposobem na to jest konsultacja z sąsiadami, lub przynajmniej tymi, którzy są w twoim wewnętrznym kręgu. Należy również pamiętać, że najgłośniejsi przestępcy to ci, którzy najprawdopodobniej przebywają w Twoim domu.
Szkoły
Ogólnie rzecz biorąc, dopuszczalny poziom hałasu w szkołach wynosi od 35 do 45 decybeli. Decybel to skala logarytmiczna, która przedstawia średnią energię akustyczną w czasie.
Maksymalny czas pogłosu dla typowej klasy wynosi 0,6 sekundy dla szkół podstawowych i 0,8 sekundy dla szkół średnich. Czas pogłosu zależy od objętości pomieszczenia i materiałów, z których jest ono wykonane. Sala lekcyjna o dużej objętości ma dłuższy czas pogłosu.
W szkołach najczęstszym urządzeniem mechanicznym generującym hałas w tle jest system HVAC. Aby rozwiązać ten problem, szkoły mogą stosować cichszy sprzęt mechaniczny lub zastąpić go cichszym sprzętem mechanicznym.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca maksymalny poziom hałasu w szkołach wynoszący 35 dB. Dla większości zastosowań instytucjonalnych, dopuszczalny cel poziomu hałasu zewnętrznego wynosi 60 dBA DNL.
Dla nowych zastosowań niemieszkalnych, generowanie hałasu musi być złagodzone, aby osiągnąć 55 dBA DNL na linii nieruchomości. Hałas generowany przez działalność budowlaną w pobliżu szkół musi być uwzględniony w planie łagodzenia hałasu.
W szkołach hałas jest problemem, który może wpływać na naukę uczniów. Badania wykazały, że wysoki poziom hałasu w tle może wpływać na uwagę uczniów i ich zdolność do skupienia się na zajęciach.
School Premises Regulations 2012 wymagają od szkół podjęcia rozsądnych kroków w celu zarządzania warunkami akustycznymi w ich budynkach. Hałas w szkole może być zarządzany przez nauczycieli, rodziców i inne zainteresowane strony. Ważne jest, aby opracować długoterminowy plan zarządzania hałasem w szkole i okresowo go monitorować.
The Peaceful Learning Act wymagałby zbadania poziomu hałasu w pobliżu szkół, pociągów i innych pobliskich źródeł. Wymagałby wdrożenia środków kontroli hałasu i wymagałby pełnej oceny ryzyka w zakresie akustyki klas.