Pomimo rosnącej świadomości zanieczyszczenia środowiska i coraz większej uwagi poświęcanej skutkom zmian klimatycznych, jakość naszego środowiska w Europie nie poprawia się, zwłaszcza jeśli chodzi o jakość powietrza. W artykule przedstawiono szereg zagadnień, w tym zanieczyszczenie powietrza, skażenie chemiczne w spływach miejskich oraz normy emisji spalin pojazdów. Omawia również współpracę EPA-UK w zakresie jakości powietrza.
Zanieczyszczenie powietrza
W całej Unii Europejskiej (UE) większość jej ludności miejskiej jest narażona na szkodliwe dla zdrowia zanieczyszczenia powietrza. Istnieje jednak możliwość znacznej poprawy w tym zakresie. Aby chronić zdrowie obywateli UE, potrzebne są bardziej ukierunkowane wysiłki. Ponadto zapewnienie czystego i bezpiecznego powietrza w Europie będzie wymagało stałego ograniczania emisji.
W 2013 roku Komisja Europejska uruchomiła program Czyste powietrze dla Europy (CAPE). Celem Programu jest zmniejszenie przedwczesnych zgonów z powodu zanieczyszczenia powietrza w Europie o połowę do 2030 roku. Poprawi on również jakość powietrza w Europie poprzez poprawę kontroli emisji w kluczowych sektorach.
Jednym z głównych problemów zdrowia publicznego w miastach UE-28 jest rosnący poziom ozonu (O3). Zwiększone narażenie na działanie O3 jest związane z większą liczbą przedwczesnych zgonów na obszarach miejskich.
Europejska Agencja Środowiska (EEA) wydała niedawno nowy raport, który zawiera zaktualizowaną analizę jakości powietrza w Europie. W raporcie wykorzystano oficjalne dane z ponad 2500 stacji monitorowania w UE. Analizuje trendy w jakości powietrza w całej Europie i bada kompromisy między polityką a zanieczyszczeniem powietrza.
Komisja Europejska wyznaczyła cel zmniejszenia przedwczesnych zgonów związanych z PM2,5 w Europie o co najmniej 55 procent do 2030 roku. Kluczowe jest, aby Europa wyszła poza swoje obecne prawodawstwo. Będzie to wymagało ukierunkowanych wysiłków ze strony wszystkich państw członkowskich, aby zapewnić czyste i bezpieczne powietrze w Europie.
Główne źródła zanieczyszczenia powietrza w Europie to transport drogowy, przemysł i rolnictwo. Źródła te uwalniają zanieczyszczenia bezpośrednio do atmosfery. Są one siłą napędową niebezpiecznych poziomów ozonu, dwutlenku azotu i cząstek stałych.
Ozon przyziemny jest najbardziej szkodliwym z tych trzech zanieczyszczeń. Ostatnie badania wykazały, że duża część populacji miejskiej w Europie jest narażona na poziomy ozonu, które przekraczają wytyczne WHO.
Zanieczyszczenia chemiczne w odpływie miejskim
Oczekuje się, że różne rodzaje zanieczyszczeń chemicznych będą obecne w rozproszonym dopływie ze źródeł miejskich do wód, do których wpływają. Źródła te mogą mieć charakter przerywany lub ciągły. Niektóre z tych źródeł obejmują źródła związane z pojazdami, odpady związane z pojazdami oraz punktowe zrzuty przemysłowe. Inne rozproszone wejścia obejmują spływy z powierzchni nieprzepuszczalnych, takich jak drogi i parkingi.
Ponadto, spływy miejskie mogą dostarczać dodatkowych zanieczyszczeń do wód powierzchniowych podczas burz. Badania wykazały, że zanieczyszczenia w spływach miejskich są podobne do tych, które znajdują się w ściekach komunalnych.
Kluczowym źródłem zanieczyszczeń chemicznych są powierzchnie nieprzepuszczalne, takie jak parkingi i drogi. Inne źródła to dopływ ścieków, spływy burzowe i wymywanie atmosferyczne. Ponadto, istnieje również wiele wejść chemicznych z produktów gospodarstwa domowego i zanieczyszczenia dziedzictwa.
Na ogół źródła te nie są oczyszczane. Mogą być zanieczyszczone przez błędne połączenia lub wycieki. Dodatkowo, zrzuty przemysłowe są źródłem ciągłym.
W wielu badaniach badano różne grupy zanieczyszczeń w strumieniach miejskich. Stwierdzono w nich wysokie stężenia składników pokarmowych, metali i WWA. Wśród badanych grup związków, metale są najbardziej toksyczne. Metale mogą pochodzić z pokryć dachowych, rynien lub klocków hamulcowych.
Badania dotyczyły również zanieczyszczeń organicznych. Chociaż istnieje wiele związków, które mogą być toksyczne, najbardziej powszechnym problemem toksyczności wydają się być metale i WWA. Inne substancje toksyczne obejmują środki antykorozyjne, inhibitory ultrafioletu i środki zmniejszające palność.
Na skład spływu miejskiego może mieć wpływ zagospodarowanie terenu, wiek budynków i częstotliwość opadów. Czynniki te mogą wpływać na stosunek powierzchni otwartych do nieprzepuszczalnych. Również przepisy mogą wpływać na skład spływu miejskiego. Na stosunek powierzchni otwartej do powierzchni nieprzepuszczalnej duży wpływ ma klimat, ilość infrastruktury i status ekonomiczny.
Normy emisji spalin pojazdów
Obecnie Unia Europejska pracuje nad nowymi normami emisji spalin. Będą one regulować limity emisji wszystkich nowych pojazdów. Nowe przepisy będą dotyczyć zanieczyszczeń z rur wydechowych, opon, hamulców i innych części pojazdu.
Przepisy te poprawią jakość powietrza w Europie i lepiej uregulują emisje wszystkich nowych pojazdów. Poprawi również zakres warunków jazdy objętych przepisami. Nowe normy pomogą kontrolować emisje wszystkich nowych samochodów osobowych i ciężarowych. Pomogą również zwiększyć wydajność przemysłu motoryzacyjnego, a także poprawić jakość powietrza.
Nowe przepisy będą wymagały od nowych pojazdów posiadania pokładowych systemów monitorowania emisji. Systemy te będą mierzyć emisje pojazdu przez cały okres jego eksploatacji. Ponadto wprowadzone zostaną nowe limity dotyczące drobnych cząstek stałych pochodzących ze zużycia opon. Nowe przepisy pomogą również zmniejszyć zapotrzebowanie na nowe surowce krytyczne.
Nowe przepisy będą również obowiązywać przez dłuższy okres niż obecne przepisy. Przepisy te będą miały zastosowanie do nowych pojazdów od daty ich pierwszej rejestracji. Przepisy będą miały również zastosowanie do importowanych pojazdów używanych. Przepisy te zwiększą również uprawnienia państw członkowskich w zakresie nadzoru rynku.
Nowe normy będą obejmować wykaz średnich indywidualnych emisji CO2 producentów. Będą one publikowane corocznie przez Komisję. Producenci, których średnie emisje przekraczają określone cele, będą zobowiązani do uiszczenia opłaty. Zostanie ona wykorzystana jako pomoc w finansowaniu ogólnego budżetu UE. Normy te mają również zachęcić producentów do opracowania większej liczby pojazdów o zerowej emisji.
Regulacje dotyczące emisji Euro poprawią jakość powietrza w Europie. Przepisy te zmniejszą całkowitą emisję NOx przez samochody ciężarowe o 56%, natomiast cząstki hamujące zostaną zredukowane o 27%.
Współpraca EPA-UK w zakresie jakości powietrza
EPA i brytyjski Departament Środowiska współpracują w zakresie jakości powietrza już od pewnego czasu. Najbardziej godne uwagi były wysiłki EPA mające na celu poprawę jakości powietrza w Wielkiej Brytanii i Irlandii poprzez opracowanie nowych technologii i wdrożenie strategii poprawy jakości powietrza. Agencja współpracowała również z wieloma partnerami w celu stworzenia wielu wysokiej jakości produktów naukowych. Jednym z najbardziej godnych uwagi jest nagrodzony przez EPA program monitorowania jakości powietrza AQSIQTM. W ramach tego programu naukowcy EPA współpracują z wieloma partnerami w celu uzyskania danych dotyczących monitorowania jakości powietrza w wielu lokalizacjach w Wielkiej Brytanii. Program ten, który trwa już trzeci rok, przyniósł dane porównywalne z danymi uzyskanymi w ramach najlepiej działających programów EPA dotyczących jakości powietrza w USA i Australii. W ramach programu powstało również kilka wysokiej jakości produktów naukowych, które zostaną wydane w najbliższej przyszłości. Programy naukowe EPA będą również odpowiedzialne za wdrożenie kilku programów pilotażowych w celu przetestowania nowych technologii do wdrożenia w wielu miejscach. Oczekuje się, że wysiłki EPA w celu poprawy jakości powietrza będą kontynuowane w przyszłości.
Wydatki UE na środowisko i klimat mają wzrosnąć
W ostatnim okresie budżetowym UE na działania na rzecz klimatu wydano 216 mld euro. Raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO) ostrzega, że wydatki UE mogą być zawyżone, a przyszłe sprawozdania dotyczące klimatu mogą nie być wiarygodne.
ETO stwierdził, że wydatki na klimat w polityce rolnej, transporcie kolejowym i energii elektrycznej zostały zawyżone o prawie 60 mld euro. Obecnym celem NDC UE jest zmniejszenie emisji o 55% poniżej poziomu z 1990 r. do 2030 r.
Plan Komisji REPowerEU proponuje, aby do 2030 roku emisje UE zostały zredukowane o maksymalnie 57% poniżej poziomów z 1990 roku. Proponuje również zwiększenie udziału energii odnawialnej w końcowym zużyciu energii brutto z 40% do 45%.
Państwa członkowskie UE muszą kontynuować wycofywanie gazu kopalnego i podnosić podatki od paliw kopalnych. Muszą też zadbać o to, by ich działania nie zwiększały uzależnienia od paliw kopalnych. Muszą także inwestować w czyste technologie, w tym w efektywność energetyczną i odnawialne źródła energii.
Unijny Zielony Ład to nowa strategia wzrostu, która pozwoli na przejście gospodarki UE do modelu zrównoważonego. Będzie się ona koncentrować na trzech głównych działaniach mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia i oddzielenie wzrostu gospodarczego od zanieczyszczenia. Będzie to wymagało badań i rozwoju, nowych technologii i przekształcenia łańcuchów dostaw. Obejmie również zmienione środki kontroli zanieczyszczeń, przegląd substancji zubożających warstwę ozonową oraz inteligentniejszy transport.
Wydatki UE na działania w dziedzinie klimatu prawdopodobnie wzrosną o ponad jedną trzecią, do kwoty 144 mld EUR w następnym okresie budżetowym. Jest to równowartość jednej czwartej dochodów podatkowych uzyskanych w 2020 r.
Unia Europejska powinna wzmocnić swój cel redukcji emisji do co najmniej 62% poniżej poziomu z 1990 roku do 2030 roku. Powinna również znacząco zwiększyć wsparcie dla działań klimatycznych w krajach rozwijających się.