Niezależnie od tego, czy kupujesz zielone produkty spożywcze dla zdrowia, czy po prostu chcesz być zielony, jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać przed zakupem któregokolwiek z tych przedmiotów. Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać jest to, że istnieje wiele różnych rodzajów greenwashing. Jest to sytuacja, w której produkt jest wykonany, aby wyglądać jak to jest zielony, podczas gdy w rzeczywistości nie jest. W tym artykule przyjrzymy się kilku najczęstszym przykładom greenwashingu.
Ten artykuł jest wynikiem naszej współpracy z energoaudyt.com.pl
Odzież
Zakup ekologicznej odzieży to dobry pomysł dla naszej planety. Ale pytanie brzmi: co to znaczy? Trudno o jedną odpowiedź, ponieważ istnieje kilka różnych czynników, które wpływają na decyzję konsumenta o zakupie ekologicznej odzieży.
Na szczęście istnieje wiele firm zajmujących się zieloną modą, które podejmują inicjatywę tworzenia bardziej zrównoważonych ubrań. Niektóre z tych firm nawet zmniejszają emisję dwutlenku węgla podczas produkcji.
Niektóre marki używają materiałów z recyklingu, a inne płacą sprawiedliwe wynagrodzenie pracownikom. Eileen Fisher jest świetnym przykładem marki, która robi wszystko, aby utrzymać swoje społecznie odpowiedzialne wartości. Ich strona internetowa szczegółowo opisuje ich wysiłki w zakresie zrównoważonego rozwoju. Firma jest certyfikowaną korporacją B.
Kolejną marką, którą warto obserwować jest Thought Clothing. Używają certyfikowanej przez GOTS bawełny organicznej i bambusa. Ich strona internetowa chwali się różnorodnością stylowych dzianin i jasnych kolorów. Ma również rosnącą linię książek kucharskich opartych na roślinach.
Istnieją również marki takie jak Nisolo, które płacą żywe płace pracownikom w Peru. Ich misją jest walka ze zmianami klimatu poprzez ochronę drzew przed wylesieniem. Używają też materiałów z recyklingu i wdrażają model cyrkularny.
Najważniejszym czynnikiem przy zakupie ekologicznej odzieży jest prawdopodobnie unikanie szkodliwych substancji chemicznych. Większość marek produkuje swoje ubrania z materiałów opartych na ropie naftowej. Używanie naturalnych włókien to dobry sposób. Naturalne włókna nie są szkodliwe dla środowiska, a także pomagają zmniejszyć ilość plastikowych włókien w oceanie.
Innym powodem, aby kupić zieloną odzież jest zmniejszenie ilości odpadów, które produkujesz. Zakup zielonej odzieży pomaga zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska, co skutkuje czystszą planetą.
Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, czy marka jest naprawdę „zielona”, jest zapytanie strony trzeciej. Audyty przeprowadzane przez strony trzecie są nieobowiązkowe i mówią wiele o praktykach stosowanych przez firmę. Jednak większość konsumentów twierdzi, że najlepszym sposobem na stwierdzenie, czy dana marka jest ekologiczna, jest poszukanie firmy, która posiada certyfikat B Corporation. Jest to jeden ze sposobów na zapewnienie, że otrzymujesz produkty najwyższej jakości.
Żywność
Seeing is believing, wiele zielonych rzeczy idzie na marne każdego dnia. To jest bummer, zwłaszcza jeśli masz dobry smak, aby chuck to wszystko. Badanie przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazało, że prawie 30 procent całej spożywanej żywności zostało wyrzucone. Najlepszym sposobem na zwalczenie tego marnotrawstwa jest podjęcie świadomego wysiłku, aby jeść więcej dobrych rzeczy, a mniej złych. Dobrym pomysłem jest również kupowanie żywności w szczytowym momencie jej dojrzałości, lub jak ująłby to jeden z moich kolegów – jedz mniej, gdy księżyc jest nad głową.
Wspólne przykłady greenwashingu
Często firmy używają ekologicznych sformułowań, aby przekonać kupujących, że ich produkty są bardziej naturalne i mniej szkodliwe. Jednak te słowa są niejasne i nie mają żadnej ustalonej definicji.
Na przykład, „biodegradowalne” tworzywa sztuczne nie ulegają całkowitej degradacji. Rozkładają się na mniejsze kawałki w komorze fermentacyjnej. Jednak to nie czyni ich całkowicie przyjaznymi dla środowiska.
Innym przykładem jest mydło do naczyń Dawn. Używa zdjęć wycieków ropy i zwierząt ratunkowych, aby wyglądało na to, że produkt jest przyjazny dla środowiska. Jednak łańcuch dostaw firmy przyczynia się do wyzysku siły roboczej i wylesiania w Afryce Zachodniej.
Produkty spożywcze są szczególnie podatne na greenwashing. Na przykład firmy często pozyskują swoje składniki z farm fabrycznych. Używają również składników modyfikowanych genetycznie.
Kilka firm zostało oskarżonych o greenwashing, w tym Coca-Cola. Została ona oskarżona o promowanie swoich produktów jako „naturalne”, podczas gdy w rzeczywistości zawierają one syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy. Podobną taktykę stosowała firma Tyson Foods. Zostali oskarżeni o składanie fałszywych oświadczeń, że ich kurczaki są wolne od antybiotyków. Później musieli zmierzyć się z potężnym pozwem sądowym.
Innym częstym przykładem greenwashingu w produktach spożywczych jest Frito Lay. Ich słynne chipsy pakowane są w pojemniki w kolorach ziemi. Chipsy te różnią się jednak tylko grubością chipsa.
Patagonia również użyła ekologicznego słownictwa, aby ich produkty wydawały się bardziej zrównoważone. Ich reklamy pokazywały, że ich jakość była ważniejsza niż zyski. Ujawniły również rzeczywiste koszty środowiskowe produkcji odzieży.
Innym przykładem jest łańcuch dostaw firmy Nestle. Firma ta ma złą reputację ze względu na przyczynianie się do wylesiania i wykorzystywania siły roboczej.
Niektóre przykłady wytycznych dotyczących oznakowania ekologicznego obejmują zrównoważone pozyskiwanie surowców i zrównoważone usuwanie odpadów. Od firm można wymagać, aby przestrzegały tych wytycznych. Jednak wielu firmom brakuje wiedzy i doświadczenia, aby wiedzieć, co jest naprawdę zrównoważone.
Greenwashing staje się coraz bardziej powszechny, ponieważ gospodarka światowa zmierza w kierunku zrównoważonych praktyk biznesowych. Konsumenci nadal wydają więcej pieniędzy na produkty przyjazne środowisku. Jednak prawdziwe oznakowanie ekologiczne firmy będzie widoczne tylko wtedy, gdy będzie ona używać znacznej części zrównoważonych produktów.
Kupowanie produktów z wprowadzającym w błąd oznakowaniem jest szkodliwe dla środowiska. Dezorientuje również konsumentów i odwraca uwagę od rzeczywistych problemów. Można jednak rozpoznać greenwashing, zwracając baczną uwagę na opakowanie i zawartość produktu.
Kampania Amendi mająca na celu skłonienie Federalnej Komisji Handlu do uaktualnienia swoich Zielonych Przewodników
Kilka firm odzieżowych, w tym Amendi, rozpoczęło kampanię mającą na celu skłonienie Federalnej Komisji Handlu do uaktualnienia swoich Zielonych Przewodników. Przewodniki te są zasobem, który ma pomóc firmom w składaniu przyjaznych dla środowiska oświadczeń bez podawania fałszywych informacji. Dostarczają również wskazówek, jak uzasadnić roszczenia i pomóc konsumentom je zrozumieć.
Wielu konsumentów staje się coraz bardziej świadomych wpływu swoich wyborów zakupowych na środowisko. Doprowadziło to do powstania „zielonego” marketingu, w którym podkreśla się korzyści środowiskowe produktów. Ale może to być mylące dla konsumentów, aby określić, czy roszczenia są dokładne.
Oprócz stosowania „zielonego” marketingu, firmy są również kwestionowane za fałszywe lub niezamierzone oświadczenia marketingowe. Te wyzwania są zgodne z globalnym trendem w kierunku większej kontroli oświadczeń marketingowych. Rządy na całym świecie również tworzą przepisy mające na celu promowanie rzetelnych oświadczeń środowiskowych.
FKH ostatni raz dokonała przeglądu swoich Zielonych Przewodników w 2012 roku. Najnowsza aktualizacja zawierała nowe treści dotyczące certyfikatów i odnawialnych źródeł energii. W rewizji nie uwzględniono kilku kategorii. Należą do nich twierdzenia, że produkt jest wykonany z materiałów odnawialnych oraz że posiada offset węglowy.
FKH ogłosiła plany aktualizacji swoich Zielonych Przewodników w 2022 r. Agencja nie określiła konkretnego obszaru zainteresowania dla rewizji, ale wskazała, że ponownie rozważy kategorie oświadczeń, których nie uwzględniła w aktualizacji.
Ten przegląd jest dobrą okazją dla FKH do aktualizacji Przewodników. Powinny one obejmować wszystkie sektory biznesu i zachęcać do pełnego uczestnictwa konsumentów w tym procesie. Ponadto, powinny one zawierać jasne wytyczne dotyczące oświadczeń marketingowych. Konsumenci będą chcieli informacji, które są zarówno użyteczne, jak i prawdziwe. Wytyczne te powinny być oparte na analizie sposobu korzystania z przewodników przez konsumentów.
FKH posiada uprawnienia do ścigania nieuczciwych lub wprowadzających w błąd czynów w sektorze przedsiębiorstw. Ale FTC może to zrobić tylko wtedy, gdy stwierdzi, że Przewodniki stoją w sprzeczności z twierdzeniami marketingowymi firmy. Nie wskazano jednak, czy agencja ponownie przyjrzy się roli oceny cyklu życia, której odmówiła w aktualizacji.